PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ DÍTĚTE

MUDr. Tereza Sochorcová
Váš průvodce světem dětského zdraví

Rodiče se často strachují, že jejich děťátko zaostává ve vývoji, srovnávají ratolest s dítětem ze sousedství a bojí se, že děťátko “nedostatky” nikdy nedožene. Sledování správného vývoje dítěte závisí na rodičích, kteří s dítětem tráví nejvíc času, ale také na dětském lékaři, který v případě pochybností odešle děťátko na specializované vyšetření k dětskému neurologovi. Proto…

Rodiče se často strachují, že jejich děťátko zaostává ve vývoji, srovnávají ratolest s dítětem ze sousedství a bojí se, že děťátko “nedostatky” nikdy nedožene. Sledování správného vývoje dítěte závisí na rodičích, kteří s dítětem tráví nejvíc času, ale také na dětském lékaři, který v případě pochybností odešle děťátko na specializované vyšetření k dětskému neurologovi. Proto vždy, když se Vám “něco nezdá”, nebojte se to lékaři sdělit.  

Psychomotorickým vývojem je myšleno postupné dosažení dovedností v oblasti pohybu, řeči, porozumění a sociálního života – hra s kamarády, zájem o okolí. Období, kdy by mělo dítě daných dovedností dosáhnou, je pouze orientační. Psychomotorický vývoj by se měl hodnotit vždy individuálně! Každé dítě se vyvíjí trošku jinak. Zpravidla holčičky jsou “šikovnější”.  V následujícím článku si shrneme, kdy a co by měly děti postupně ovládat:)

Podmínky správného vývoje dítěte (pokud není některá z nich splněna, dochází k opoždění PM vývoje či k trvalým následkům)

  • správná funkce CNS (mozku)
  • dostatečný přísun živin a kyslíku (strava vhodná pro děti – dostatek nenasycených MK, vitamínů!!)
  • dostatek podnětů z okolí již od narození – je velmi důležité, aby se rodiče svým dětem systematicky věnovali (čtení, vyprávění příběhů, nechat dítě povídat – NENÍ vhodné pouštět dětem pouze televizi či nahrávky pohádek, či mu dát na hraní telefon či tablet), motivovali ho a učili ho novým věcem 

Obecně hodnotíme, jak dětátko přibírá (do 10 dní od porodu by mělo mít znovu porodní váhu), jak roste a hodnotíme tzv. “novorozenecké reflexy”, které postupně mizí. Dále se zaměřujeme na svalový tonus – tedy jestli dítě leží “jako hadrová panenka”, nebo naopak má naopak neustále svaly “zatnuté”.

  • Reflexy 
  • Hledací = obživný (po podráždění tváře se novorozenec obrací za podnětem, je přítomný do 3. měsíce)
  • Sací (do 4. měsíce)
  • Úchopový na horních konč. (přejedeme z dlaň. strany před prsty – dítě zatne do pěsti – do 4. měsíce)
  • Úchopový na dolních konč. (zatlačíme pod prsty na plosce – zatne – do 12. měsíce)
  • Chůzový automatismus (chytneme dítě pod pažemi, nožičky se střídají, snaží se o “chůzi”)
  • Morův reflex (podtrhneme pod dítětem podložku, lekne se a rozhodí ručičky, přítomný do 4. měsíce)
  • Babinski reflex (mizí do 12.-16. měsíce)
  • Potápěcí reflex (pod vodou reflexně zadrží dech, mizí do 6. měsíce)
  • Kožní Galantův lumbální reflex (přejedeme po kůži kolem páteře, natočí se na stejnou stranu, do 6. měs)
  • Vyměšovací reflex
  • Polykací reflex
  • Magnetová reakce (ručičky vrací k sobě)
  • Vzpěrný reflex (natáhne dolní končetiny při postavení na chodidla)
  • Střemhlavý reflex (od 6. měsíce, náhle nakloníme dítě směrem k podložce – natáhne ručičky před sebe)
  • Akustikofaciální reflex (od 10. měsíce, tleskneme u obou uší, dítě mrkne)

Novorozenec

  • většinu dne prospí, budí se na krmení
  • leží na zádech, ručičky má většinu času ve flexi, pěstičky zatíná při strachu, při pláči
  • pohyby jsou rychlé, bez cíle, “mává”, “krauluje”, trhá sebou, nožičkami kope před sebe
  • neudrží hlavičku (je nutné mu ji stále podpírat!!), hlavička je pohyblivá na všechny strany, trup se otáčí za ní – je celkově nestabilní, velmi lehce se překulí – pozor, aby dítě nespadlo z postýlky
  • při lehu na bříšku se dotýká podložky všemi častmi těla, neudrží zvednutou hlavičku (nenechávat dítě spát na břiše!! nebo důsledně dbát na to, aby měl hlavičku položenou na tváři a měnit polohu hlavičky), zadeček je výš než hlava
  • novorozenecké reflexy jsou přítomny
  • Zrak – ihned po porodu rozliší děťátko světlo/tmu (první hodiny). Nelekejte se, novorozenci často “šilhají”, upraví se. Rychle začínají vidět normálně, jen je omezená zraková ostrost – vidí ostře do 1 metru. Pozornost novorozenců je především na předměty v pohybu. Předměty fixuje střídavě jedním nebo druhým okem – monookulární fixace.
  • v prvních dnech si pamatuje obličej maminky
  • Sluch – ihned slyší, dobře reaguje na zvuky z okolí, ještě v porodnici se také dělá speciální vyšetření sluchu, nemusíte se bát, je zcela nebolestivé!
  • Hmat – vyvíjí se již intrauterinně – novorozenci mají rádi dotek a teplo (nejlépe je utiší)
  • Chuť – preferuje sladkou, novorozenecký “lék proti bolesti” je glukóza (cukr)
  • Již v prvních minutách a hodinách po porodu se vytváří mezi maminkou a dítětem silná vazba:)

1. měsíc

  • moc se neliší od zralého novorozence, je trošku déle aktivní, ale většinu dne stále prospí
  • ve 4. týdnu umí na chvíli fixovat pohled na malý, zářivý předmět
  • na klidný a tichý hlad se zklidní, “nešije” sebou tolik
  • musíme si dávat pozor na polohu miminka – nenechávat ho ležet na jednom boku, na jedné straně hlavičky – mohlo by dojít ke změně tvaru lebky, která je ještě hodně pružná. Také není vhodné přistupovat k postýlce stále z jedné strany, nemít postýlku stále u jednoho okna, aby se dítě otáčelo jen tam. Dítě musí mít podněty z různých stran a střídat je. Dítě by si mohlo špatně zafixovat asymetrické držení tělíčka.

2. měsíc 

  • už nemá tak pevně ručičky ve flexi (pokrčené), palec je v addukci (není už v pěsti), leží volně na zádech, nožičky dokáže přitáhnout blíže k bříšku, ale pouze kousek a krátce
  • snaží se o zvednutí hlavičky
  • zpozorní na hlas, už lépe fixuje předměty, snaží se o fixaci oběma očima, volně otáčí hlavičkou do stran
  • s maminkou má dobrou interakci – reaguje na ni (zaměří se na ni pohledem, usměje se)

3. měsíc

  • dítě leží naznak, symetricky, je stabilní, pěstičky má otevřené – začíná si hrát s rukama, dává si je do pusy
  • při přitahování (trakci) do sedu drží hlavičku
  • “pase koníky” – prohne se v zádíčkách, opře se o předloktí a drží hlavičku
  • dítě by nemělo při lehu na bříšku a “pasení koníčků” přepadávat na stranu a nemělo by mít ruce v pěst
  • snaží se uchopit předmět, ale nedaří se mu to
  • zajímá se o okolí, živě sleduje, směje se, začíná si broukat
  • dochází k vyhasnutí téměř všech novorozeneckých reflexů
  • už dobře akomoduje – vidí do blízka i do dálky

4. měsíc

  • začíná koordinovat pohyby, ručičky si dává do úst, sahá si na nožičky
  • hračky bere oběma rukama(nepreferuje žádnou ruku), tzv. “ulnární úchop” do dlaně, drží ji pevně. Úchop  je nejistý. Při pití si lehce přidržuje láhev.
  • nožičky zvedá vysoko nad podložku
  • nejpozději v tomto období musí “pást koníčky”
  • hlasitě se směje, otáčí se za zvukem, hlasitě si pobrukuje, spolehlivě odliší obličej matky

5. měsíc

  • předává si hračky z ruky do ruky (dříve držel pouze v obou ručičkách najednou), úchop je jistý a pevný, ale stále spíše ulnární
  • vše dává do úst, drží si láhev
  • žádá si kontakt s okolím, rozeznává už osoby kolem sebe, odliší cizí lidi
  • převrací se ze zad na bok a snaží se na bříško a naopak, snaží se přitáhnout do sedu
  • při lehu na bříšku umí uvolnit jednu ruku a natáhnout se např. pro hračku

6. měsíc

  • přidrží se podaných prstů a přitahuje se do sedu
  • s oporou sedí vzpřímeně, sám ještě neusedí
  • ochopí předměty celou dlaní (tzv. “radiální úchop”), tluče předměty
  • udrží se chvíli v “žabí pozici” – v předklonu s oporou o ruce
  • při lehu na zádech přitahuje nožičky k bříšku (dělá “klubíčko”), hraje si s nimi
  • jí z části tuhou stravu – už podáváme příkrmy, zařezujeme lepek, NEDÁVAT dítěti malá tuhá sousta – nebezpečí vdechnutí (ořechy, malé kousky mrkve). Vše si dává do úst a kouše to
  • mluví ve slabikách (ba, da,…), dokáže zpozornět i na tiché zvuky
  • při lehu na břiše se dokáže vzepřít na natažené ručičky

7. měsíc

  • je jistý v poloze na boku
  • na bříšku “dělá letadlo”, válí sudy, přetáčí se na obě strany 
  • začíná se plazit a jde na čtyři, v poloze se pohupuje
  • při posazení se v sedu udrží sám, ale neposadí se bez dopomoci
  • vyslovuje slabiky a začíná zdvojovat

8. – 9.měsíc

  • na zádech leží během dne minimálně (jen při spánku)
  • sám se posadí, sedí pevně a vzpřímeně
  • leze po kolínkách, s oporou se pomalinku postaví, ale neudrží se sám na nožičkách
  • natáhne se pro hračku, bouchá s ní, úchop je postupně “klíšťový”-používá palec a ukazovák
  • napodobuje zvuky, řekne jedno slovo s významem (nejčastěji mama, tata), bohatá mimika
  • dokáže dělat “paci-paci”
  • začíná mít strach z cizích lidí, objevuje se úzkost, když se matka vzdálí – je zde velká fixace na matku

10. měsíc

  • samo jí rohlík, sušenku, které si drží
  • pije z hrnku, ale s dopomocí
  • rozumí jednoduchým pokynům, provede pohyb
  • podá předmět na výzvu, ale nepustí ho
  • stoupá separační úzkost – když se matka vzdálí
  • lezení je jisté a koordinované, umí se posadit z různých pozic, nepřepadává
  • postaví se u nábytku, zvedne se samo, podél nábytku se dokáže pohybovat, drží se oběma rukama

11. měsíc

  • stojí s oporou na celé plosce, jednu ručičky dokáže pustit a podat si např. hračku
  • v prostoru se snaží stát o široké bázi, kýve se:)
  • chůze je stabilní po celých chodidlech, ale s dopomocí
  • vyleze na nízký stupínek, často padá 
  • ukáže na věc, shazuje věci, vše zkoumá, snaží se o další slova

12. měsíc

  • stojí bez opory, rychle leze, i po schodech 
  • chodí při vedení za jednu ruku, dělá první samostatné krůčky v prostoru, horní končetiny mají “balanční funkci”, krůčky jsou krátké, časté pády
  • pije z lahvičky, učí se jíst samo lžičkou
  • sed je pevný, s vyrovnanou bederní páteří
  • používá dvě a více smysluplných slov, rozumí jednoduchým příkazům, reaguje na oslovení
  • ukazuje své přání, zapojí se do jednoduché hry (kopání s míčem)
  • sdílí pozornost s okolím – dává pozor na to, co mu ukazujeme (není u dětí s poruchou autistického spektra), aktivně ukazuje na předměty

13. – 15. měsíc

  • rozejde se samo bez opory, zastaví se
  • do schodů leze po čtyřech

18. měsíc

  • chodí samo bez opory, jistá chůze, nepadá, ohýbá se pro věci

2 roky

  • běhá, šplhá po schodech, na překážky, zvládá nerovnosti terénu
  • krmí se lžičkou, pije z hrnku
  • obrací stránky v knize
  • brání své věci, nepůjčí, používá cca 20 slov (závisí hodně na tom, jak moc s dítětem mluvíme), mluví o sobě ve 3. osobě
  • řekne si o jídlo, pití, potřebu jít na WC

3 roky

  • stojí krátce na 1 noze
  • obkreslí kruh
  • řekne celé jméno, identifikuje své pohlaví, používá jednotné/množné číslo, pozorně poslouchá příběh
  • dělí se s ostatními, hraje si s nimi
  • dokáže se obléknout/svléknout, nazout si botičky, umyje si ruce, nebryndá

4 roky

  • při chůzi do schodů střídá nohy, skáče snožmo do 20cm
  • hraje si v kolektivu, při hře dřepí, mluví s ostaními, šlape na tříkolce
  • kreslí hlavonožce, popíše obrázek

5 let

  • pozná barvy, je bezchybná výslovnost

Co bychom neměli dělat!

  • nepokládat dítě na jednu stranu, nepřistupovat k postýlce z jedné strany 
  • nikdy dítě pasivně neposazujeme, nestavíme k nábytku
  • nevodíme ho za ruce a neučíme násilím chůzi
  • nepoužíváme chodítka ani hopsadla!
  • pokud děťátko většinu dne leze, neměli by se dávat pevné botičky, ale jen ponožky s protiskluzovou úpravou 

!!!!!POZOR!!!!! Musíme zpozornět, když:

  • po 2. měsíci se NEUSMĚJE
  • po 3. měsíci se NEZVEDÁ NA PŘEDLOKTÍ
  • po 5. měsíci NEUCHOPÍ předměty
  • po 8. měsíci NESEDÍ bez opory
  • po 9. měsíci NELEZE
  • po 10. měsíci NEUCHOPÍ předmět “klíšťkově” – mezi ukazovák a palec
  • po 12. měs. NEUMÍ ANI 1 SLOVO
  • po 13. měsíci NESTOJÍ
  • po 15. měsíci NECHODÍ
  • po 2. roce NEMLUVÍ v krátkých větách

O autorce

MUDr. Tereza Sochorcová

Tento blog jsem si založila, aby sloužil jako zdroj informací pro všechny, které zajímá dětské zdraví a jeho prevence. Pediatrie je mou vášní a jako maminka dvou chlapečků dětskými tématy žiji dnes a denně. A nejen tím. Miluji zdravý životní styl, takže zde najdete i zdravé recepty a tipy na kvalitní zdroje surovin nebo péči o tělo. Ve své praxi i životě se řídím tím, že prevence stojí na prvním místě.

Odběr novinek

Nechte si zasílat nejlepší a nejnovější články z blogu.

Newsletter
Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů

Často kladené otázky

Související otázky k článku.

Připojte se k nám na Facebooku

Podobné články

Barefoot nebo “klasická” obuv pro děti?

Ruku v ruce s prvními krůčky děťátka jde také výběr prvních botiček. V dnešní době máme (ne)výhodu v obrovském sortimentu zboží a výběr se tak…...

MUDr. Tereza Sochorcová
barefoot

Dětská kůže – v čem je jiná?

Dětská kůže je citlivá a péče o ni má svá specifika. V tomto článku se na ně zaměřím. Nejprve se podíváme na to, jaké funkce…...

MUDr. Tereza Sochorcová
detska kuze