0 - 10 let Těhotenství

KOJENÍ

 Fyziologie laktace aneb jak vzniká mléko

Kojení je fyziologický děj. Mléko se po porodu dotváří neustále vlivem hormonů. Tvorba těchto hormonů je stimulovaná sáním dítěte. Aby se tvořilo adekvátně tolik mléka, kolik dítě potřebuje. Vše je velmi individuální. Během těhotenství se zvětšuje mléčná žláza – vlivem progesteronu, estrogeny potom působí na vývodný systém mléčné žlázy. V průběhu gravidity je ale tvorba mléka ještě “pozastavena”, vše se naplno spouští až porodem:) 

  • Prolaktin je hormon vytvářený buňkami předního laloku hypofýzy. Stimuluje růst prsní žlázy a řídí tvorbu mléka v době kojení. Jeho hladina vystoupá do 2 hodin po porodu po přiložení dítěte k prsu. Jeho hladinu zvyšuje sání a mechanické podněty v oblasti bradavky. Je přezdíván hormonem péče, pochopení a tvorby vztahu.
  • Oxytocin se syntetizuje v hypotalamu. Je uvolňován z neurohypofýzy. Má vliv na budování vztahu mezi matkou a dítětem. Bývá také nazýván hormonem důvěry či lásky. Po porodu způsobuje zavinování dělohy a ejekci mléka (tedy aby mléko teklo ze žlázy) prostřednictvím myoepiteliálních buněk v bradavce. Stres snižuje jeho sekreci, a tím je blokován tok mléka k dítěti. Proto je při potížích s kojením v první řadě nutné zkusit se uvolnit, relaxovat. Nepanikařtě, že mléko nemáte!

Složení mateřského mléka:

  • Kolostrum (mlezivo) – tvoří se v prvních hodinách po porodu – Hustá, smetanově žlutá tekutina, obsahuje více imunoglobulinů (obranných látek), více bílkovin a vitamínů (A, E, K) a méně laktózy a tuku. Je dobře přizpůsobené potřebám čerstvého novorozence – ledviny ještě nejsou schopny vyloučit nálož tekutiny, proto se ho produkuje méně, je stále nízká produkce laktázy ve střevě, která by byla schopna laktózu štěpit, vitamin A a E chrání před oxidačním stresem, vitamin K snižuje riziko hemoragie (krvácení).
  • Postupně se mění na zralé mléko (od 40. hodiny po porodu až do 14. dne)

Rozdíly v mléce v průběhu kojení:

  • Přední mléko – na začátku každého kojení dostává dítě vodnaté mléko, které obsahuje málo živin, ale které je schopno miminko dostatečně hydratovat, tedy uhasit žízeň
  • Zadní mléko, na konci kojení – mnohem hustší a na živiny bohatší část mateřského mléka
  • Kalorická hodnota mateřského mléka je cca 67 kcal/100 ml. Obsah tuku v mateřském mléce tvoří až 50 % energetické potřeby kojence.  Polynenasycené mastné kyseliny jsou nezbytné pro správný vývoj mozku a tvorbu myelinových obalů jeho bílé hmoty. Základní sacharid mateřského mléka je laktóza, dále pak malé množství galaktózy a oligosacharidů. Obsah vitaminu D je v mateřském mléce nízký a stejně tak je nízký i obsah vápníku – od 2. týdne života proto podáváme 1 kapičku vitaminu D denně po dobu 1 roku!!!

Mateřské mléko poskytuje dostatečný příjem vápníku v prvních 6 měsících, poté je nutná jeho dodávka např. z bílého jogurtu. V mateřském mléce je nízký obsah fluoru, proto se kojícím matkám doporučuje užívat 200 μg jodu denně, pokud nekonzumují alespoň 2 porce mořských ryb týdně.

Důležité je upozornit, že složení mateřského mléka se nijak zásadně mezi maminkami neliší – proto tvrzení “slabé”

Příčiny nedostatku mateřského mléka

· Primární – vzacně!! např. anatomické důvody – špatně vyvinutý prs, stavy po operaci prsu, nedostatečné změny těhotenského prsu vlivem nedostatku hormonů, závažné onemocnění matky

· Sekundární – mnohem častější, je následkem špatně řešených obtíží při kojení. Je odvratitelný a řešitelný. Zmíníme si několik možných důvodů potíží s kojením a “nedostatkem mléka”. Naprostá většina žen je schopná kojit!!!! Pokud kojení selhává, jedná se ve většině případů o špatnou techniku kojení zejména při jeho zahájení, předčasné podávání jiných tekutin a potravy než je mateřské mléko, malou sebedůvěru matky, že dítě kojením uživí. Přílišný stres hraje obrovskou roli! Nebojte se, každá maminka své dítě dokáže dostatečně nakrmit. 

Zásady relaktace(“opětovné rozkojení”)

  • Kontrola techniky kojení
  • Přikládat dítě co nejčastěji, střídat prsy a polohy (i 8–10x během jednoho kojení)
  • Kojte v noci – prolaktin, který řídí tvorbu mléka je vylučován v noci, proto je v té době mléka nejvíce a kojení jde nejsnadněji
  • Masáž, presace (stláčení) prsu v průběhu kojení, teplý obklad na prsa před kojením
  • Odstříkání po každém kojenícca 15–20 minut
  • Nepoužívat dudlíky, alternativní způsob dokrmu ideálně vlastním mlékem
  • Relaxace matky – alternativní metody zvýšení tvorby mléka, užít laktagoga, dostatečný odpočinek matky a povzbuzení, nutná je podpora rodiny, posílení sebedůvěry kojící ženy.
  • Postupné snižování dávek dokrmu

Obecně dítě dokrmujte pouze v nezbytně nutných případech – preferujte vlastní mateřské mléko či dárcovské pasterizované mléko (hlavně pro velmi nedonošené děti). Na poslední místě je dokrmování počáteční formulí. Dokrm podávejte zásadně alternativně (tj. cévkou vedle prsu, stříkačkou, lžičkou či kádinkou). Nepoužívejte dudlíky. Dudlík přímo narušuje správný mechanismus sání z prsu.

!!!! Častá chyba – podávání čaje mezi kojeními s představou, že dítě musí během kojení i pít – je to zbytečný a škodlivý zvyk. Dítě dostává dostatek tekutin kojením!!!

Frekvence kojení je individuální a měla by se řídit potřebami a chutí dítěte. Donošený novorozenec se zprvu hlásí o kojení po 2−3 hodinách. 

Od 4. dne po narození je odrazem dostatečného přívodu tekutin cca 6−8 pomočených plen za den. Frekvence stolic kojených dětí je velmi individuální (několikrát denně až 1x týdně). Po narození dochází k poporodnímu váhovému úbytku, který by neměl přesáhnout 10 % porodní hmotnosti a má se vyrovnat do 2 týdnů věku. Doporučuji webové aplikace, kde můžete váhu dítěte sledovat na růstových grafech (např. https://www.newbornweight.org), ale dětský lékař vždy váhu dítě pečlivě sleduje. Ve většině případů není nutné dítě doma vážit, jako maminka to poznáte sama, že dítko prospívá. Děťátko dostatečně močí, je spokojené, spí a nepláče.

Důležité je podotknout, že dítě může být i z kojení oplácané!! Pokud dítě kojíte, „necpěte do něj navíc přílišné množství UM, to by mohlo vést k velkému nárůstu hmotnosti a do budoucna bychom mu zakládali na obezitě! Dítě stále k prsu nepřikládejte, pokud o něj nežádá. Stejně tak jako se s narůstající frekvencí přikládání dítěte k prsu zvyšuje produkce mléka, stejně tak budete dítě zvykat na čím dál vyšší dávky mléka, které nepotřebuje. Stejně jako u dospělých – “s jídlem roste chuť “ a rozpíná se žaludek. Nevhodné je také si dávat dítě během noci do postele, kdy potom v polospánu má stále prs v pusince a je vlastně “nucen” stále sát. Je to nejen nevhodné z důvodu možného nadměrného přírůstku váhy, ale také kvůli zubům a jejich větší kazivosti – mateřské mléko je sladké. 

!!!!!! Matka, která své dítě kojí často, mu dodává méně vydatné (co se týče živin) mléko než matka, která kojí své dítě méněkrát denně – o to výživnější mléko kojenec dostává.

Tento zajímavý fakt zajišťuje, že každé miminko dostane za den přesně tolik živin a energie, kolik opravdu potřebuje. MM je prostě geniálně „vymyšleno“

Strava kojící matky 

V období kojení je podle odborníků možné jíst opravdu všechno. Ale jako u všeho je potřeba držet se správné míry a nepřehánět to. Většinou se můžete dočíst, že je důležité, aby byla strava pestrá, vyvážená a pravidelná. Nejčastěji ženám při kojení chybí prospěšné tuky, zejména polynenasycené mastné kyseliny, jako jsou omega-3. Je tedy důležité zařazovat do jídelníčku pravidelně například řepkový olej nebo mořské ryby. I když není žádná potravina přímo zakázána, pokud miminko trpí nadýmáním, pak je lepší omezit luštěniny, cibuli, zelí, květák, brokolici, hroznové víno nebo kynuté potraviny aj. Méně vhodná jsou ostrá, příliš kořeněná, přesolená nebo tučná jídla. 

Pozor na kofein! Denní dávka kofeinu by neměla být vyšší než 500 mg, což odpovídá zhruba dvěma šálkům kávy. Největší koncentrace kofeinu je v mateřském mléce zhruba hodinu po požití a poločas rozpadu je závislý na věku dítěte. Často je kofein příčinou přílišného neklidu dítěte, potíží se spánkem, častého pláče. Zkuste si dát raději bezkofeinovou kávu či “cikorku”. 

Nevhodné je dodržování drastických diet po porodu a v době kojení – důvod je ten, že z tukové tkáně se rychle uvolní škodlivé látky, které jdou potom do mateřského mléka, tedy dostane je Vaše dítě. Během doby, kdy ještě kojíte své miminko, jste značně limitována v tom, jak by měl (nebo naopak neměl), vypadat váš jídelníček. Není totiž možné nějak „dramaticky“ omezovat množství kalorií. Denní kalorický příjem by tak neměl poklesnout pod cca 7000 KJ, tedy cca 1700 kcal denně.

Nerozumné omezování jídla s sebou nese i to, že přestanete přijímat některé živiny, které však dítě nutně potřebuje. Zaviníte si akorát to, že budete mít doma uplakané miminko, Vy sama budete ve stresu a laktace se nechtěně zastaví. Doporučené rychlost hubnutí se odhaduje na max 1kg/měsíc. Nutná je stále pestrá strava. 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *